Collecties & Data

Met 38 miljoen specimens (exemplaren uit de natuur) behoren de collecties van ons instituut tot de derde grootste in Europa, net na die van Londen en Parijs, en behoren ze tot de grootste ter wereld.

Onze natuurwetenschappelijke collecties zijn het resultaat van vele decennia van exploratie en onderzoek. De wetenschappelijke gemeenschap gebruikt collecties zoals deze om belangrijke vragen te beantwoorden over verleden, heden en toekomst van onze planeet en het leven op aarde.

Biologische collecties kunnen een startpunt vormen voor studies over het verlies van biodiversiteit, klimaatverandering, invasieve soorten en vectoren van ziekten. Paleontologische collecties helpen dan weer de impact van veranderingen in het milieu te reconstrueren op de fauna en flora van lang geleden. Geologische collecties dragen bij aan het in kaart brengen van de ondergrond en het identificeren van duurzame hulpbronnen in de overgang naar een groene samenleving.

Het KBIN heeft al jaren een ambitieus programma voor de digitaliseringvan zijn collecties. Ons instituut beheert ook grote databases, voortkomend uit monitoring en andere onderzoeksactiviteiten, die beschikbaar zijn voor nieuwe studies. We beheren ook een ingevroren verzameling van weefsels en moleculen.

38

Metadata-catalogus
(beschikbare wetenschappelijke datasets)

Onze conservatoren

De collecties bezoeken

Ben je een onderzoeker die een collectie wil raadplegen?

Contacteer een conservator

Je wil een tour achter-de-schermen in de collecties en labs?

Boek een gids

De geschiedenis van onze collecties

Hoe groeide een eclectische verzameling specimens uit tot een van de belangrijkste collecties ter wereld?

Lees er alles over

Doneer je collectie

Jouw privécollectie kan van grote wetenschappelijke waarde zijn. Waarom schenk je ze niet aan het Instituut voor Natuurwetenschappen? Wij houden de specimens in perfecte staat.

Contacteer een conservator